גנטיקה או סביבה – מה משפיע יותר על המשקל שלי?

סביב השאלה המרתקת הזו נערכו אלפי מחקרים ונתנו מגוון תשובות משתנות. המכנה המשותף לכולם הוא הטווח הרחב שניתן למרכיב הגנטי, והדגשת האינטראקציה שבין הגנטיקה לסביבה. לדוגמה, תאומים זהים ואפילו אחים חולקים מטען גנטי זהה או דומה אך לרוב גם את אותה סביבה.

אז איזה אחוז מהנטייה שלנו להשמנה/לרזון מיוחס לגנטיקה במדע?

המספרים במחקרים נעים החל מ 40% ועד ל 70%. מדובר, ככל הנראה, על כ 6000 גנים (!) שונים, שמעצבים נטייה זו וחולשים על מגוון תכונות והיבטים. המספר העצום שלהם מעיד עד כמה הנושא סבוך ומורכב. השונויות הגנטיות עשויות להבדיל בין אנשים בשלל היבטים פיזיולוגיים. דוגמאות לכך הן החל מתגובתיות שונה שנמצאה לאיתותים של מרכזי הרעב והשובע אשר במח, וכלה ביכולת שונה להשתמש באותם אבות המזון שבאוכל.

"גן ההשמנה"

מדי פעם, עולה 'גן כוכב' שמקבל את השם: "גן ההשמנה". אחד הגנים שזכה לשם זה הינו הגן FTO. נמצא שמי שנושא אותו נמצא בסיכון גבוה יותר להשמנה. אבל נמצא גם, שלאדם כזה אותו הפוטנציאל להגיב באופן דומה למי שאינו נושא אותו, כלומר – לרדת במשקל, זאת לאחר התערבויות של תזונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי.

אז מה זה אומר?

ש 30% ועד ל 70% מהמשקל, וההקשרים הבריאותיים שמיוחסים אליו, תלוי בנו. אז נכון, יש הבדל גדול בין המספרים הללו אבל מה שהם לא יהיו – הם בידיים שלנו! לפחות נכון לעכשיו, אין לנו את היכולת, ואולי טוב שכך, לשלוט במטען הגנטי שקבלנו אנחנו, ובזה שניתן לילדינו.
לעומת זאת, על הרגלי האכילה שלנו, על הפעילות הגופנית שלנו, ועל הסביבה שלנו אנחנו בהחלט יכולים להשפיע, לשנות ולעצב מחדש אם יש צורך. זה נכון, הדברים מורכבים, ולגבי סביבת החיים שלנו יש לנו לעיתים 'שותפים' לעיצוב שלא תמיד בחרנו בהם (לדוגמה: כמה המדינה השקיעה בתשתיות למתקנים ספורטיביים ביישוב שלי? האם העירייה תמכה בבניית אולם ספורט בבית הספר של ילדיי?) אבל עדיין, רוב הכוח לעצב את הרגלי החיים שלנו חונה אצלנו. אם נחליט שזה מספיק חשוב לנו – נוכל לאמץ לעצמנו הרגלי חיים והרגלי אכילה בריאים. נוכל לעשות שינוי!

ואם החלטתם לעשות שינוי בריאותי, אשמח לעזור לכם בו 🌷

דילוג לתוכן