איך לישון טוב יותר במהלך מלחמת חרבות ברזל

 

חרדה, לחץ, פחד ושאר רגשות מטלטלים הם מנת חלקם של רבים מאיתנו כעת.

כדאי להבין, שכל קשת הרגשות הקשים האלו הם לגיטימיים, לתקופה שאנו עוברים.

מלחמה איננה דבר טבעי או הגיוני עבור אף אחד מאיתנו ובטח לא אחת כזאת שהגיע בהפתעה מוגמרת.

הבעיה עם שלל הרגשות הללו, בין השאר, היא שלכולם השפעה ישירה על השינה ☹ ומחסור בשינה יכול להגביר עוד יותר רגשות שליליים. כך עלול להיווצר היזון חוזר בעייתי.

מה ניתן לנסות לעשות בכדי לישון טוב יותר?

  • לנסות לשמור על שגרה עד כמה שניתן!
    שמירה על שגרת החיים ככל הניתן, אפילו עכשיו כשרובינו לא עובדים או לא לומדים לצערנו, יכולה לשפר תחושת שליטה מסוימת, ובכך לתמוך בבריאות הנפשית שלנו. בנוסף, חשוב לזכור שהשינה שלנו מושפעת ומתוזמנת על ידי שעון פנימי, השעון הציראקדי, שמושפע מגורמים חיצוניים ופנימיים.
    העצה הכי חשובה בעניין הזה היא –
    ללכת לישון ולהתעורר באותן השעות כל יום.
    לא צריכים לשים שעון כי המשרד או בית הספר סגורים כרגע לנוכח במצב? עדיין כדאי לכם. זה יכול להיות לזמן מעט מאוחר ממה שאתם רגילים, אבל גם עכשיו חשוב להיכנס למיטה כל ערב באותה השעה ולצאת ממנה כל בוקר בשעה דומה.
  • להיחשף לשמש:
    החיבור לתאורה הטבעית שבחוץ עוזרת למוח (=לשעון הביולוגי שלנו) להבין מתי יום ומתי לילה, משפיעה על ערנות ועל עייפות.
    יכולים לצאת החוצה? צאו! לא יכולים, כי אתם גרים באזורים שמועדים לפורענות כרגע או שאתם בחשש תמידי עקב המצב?
    גם שהות במרפסת או לחילופין בקרבת חלון תעשה עבודה טובה.
  • לצמצם חשיפה למסכים, בעיקר לתכנים בעייתיים, באופן כללי, ולהימנע מהם כליל לפני השינה:
    שעתיים או לפחות חצי שעה מומלץ להתנתק מכל מסך. תאורה מלאכותית בכלל, ותכנים מבעיתים ומסעירים בפרט, הן אבן נגף לשינה. החדשות כרגע הן יותר מתמיד קשות מנשוא, ועלולות להכיל מידע קשה לעיכול ומראות בלתי אפשריים. אתם בכל זאת ממש רגילים להגיע לשעת השינה כשמשהו מרצד לכם מול העיניים? מצאו סדרה קלילה וקצרה וצפו בה בטלוויזיה (ולא בלפ טופ או מכשיר אלקטרוני אישי אחר) בזמן הזה.
  • לאכול בריא ובשעות קבועות וסדירות:
    גם הארוחות שלנו משפיעות על השעון הפנימי שלנו. אכילה בשעות קבועות מהווה גם היא איתות למוח על שגרת סדר יום. המנעו מארוחת ערב כבדה, שעלולה להכביד על מערכת העיכול שלכם ולהפריע לכם להירדם. בנוסף, מומלץ לאכול כמה שיותר ארוחות משפחתית. ארוחות משפחתיות הן לרוב מזינות יותר, זמן טוב למפגש ולשיחה ויכולות לתרום עכשיו במלחמה לתחושת הביטחון.
  • לאמץ 'טקס שינה':
    שעה עד שעתיים לפני השינה מומלץ להוריד אנרגיות כדי לשדר לגוף שהשינה מתקרבת. מומלצת התנהלות חזרתית, שכוללת פעולות מרגיעות כמו מקלחת, עמעום אורות, מדיטציה, קריאת ספר או כל דבר אחר שאנחנו מכירים שעוזר לנו להירגע בימי שלום, בתקווה שיהיה בר תועלת גם בימי מלחמה.
  • לעשות ספורט:
    פעילות גופנית מפרישה בגופינו הורמונים, שיכולים לשפר את מצב הרוח שלנו. בנוסף, היא מעייפת את הגוף. שני אלו גם יחד יכולים לסייע לשיפור השינה. כל פעילות גופנית שאתם אוהבים החל מיוגה מרגיעה ועד ריצה ממריצה, יכולה להועיל. לא יכולים או לא רוצים לצאת החוצה לרוץ כרגע? זה ממש בסדר גמור, גם לקפיצה בחבל תהיה השפעה דומה.
  • למצוא מישהו לדבר אתו:
    זה יכול להיות בן משפחה, חבר או איש מקצוע. לשתף ולפרוק את הרגשות שאנחנו חווים, שחלקם חדשים, זרים ומכבידים עלינו עד מאד, יכול להקל עלינו רגשית ובכך לתמוך גם בשינה שלנו בזמן המלחמה.


וחשוב מהכל, לזכור שמדובר במצב זמני בלבד, שהמלחמה תסתיים, ושבמוקדם או במאוחר, השקט יחזור לחיינו.

שמרו על עצמכם בינתיים באשר תהיו 🙏

דילוג לתוכן